Kracht van video-marketing in 28 statistieken

Waarom videomarketing? De cijfers spreken eigenlijk voor zich. Hier een aantal algemene video-statistieken op een rij.

  • 74% van het online traffic is video-content
  • De waarde van één minuut video is 1,8 miljoen woorden
  • De gemiddelde gebruiker spendeert elke maand circa 15 minuten aan het bekijken van video-advertenties
  • 43% van de mensen wil graag meer video-content zien van marketeers
  • 55% van de mensen bekijkt elke dag video’s
  • 65% van de mensen bekijkt meer dan 75% van een video
  • 59% van het leidinggevende personen kiest video boven tekst
  • 54% van leidinggevende seniors deelt elke week werk-gerelateerde video’s met collega’s
  • Bijna 2/3 van de consumenten geven voorkeur aan video’s tot 60 seconden
  • 43% van de marketeers zou meer video’s produceren als ze hier de tijd en middelen voor hadden
  • 52% van de marketing-professionals noemen video de beste content voor rendement
  • 55% van de mensen bekijkt video uitvoerig
  • Marketeers die video gebruiken groeien 49% sneller in omzet

Video- en Social Media-statistieken

  • Social video genereert 1200% meer shares dan tekst en afbeeldingen gecombineerd
  • YouTube heeft circa 1 miljard gebruikers, bijna 1/3 van het internet
  • 48% van de marketeers is van plan om in 2018 video-marketing in te zetten
  • 500 miljoen mensen bekijken elke dag video’s via Facebook
  • 45% van de mensen bekijken meer dan een uur per week Facebook- of YouTube-video’s
  • Snapchat-gebruikers bekijken samen circa 10 miljard video’s per dag
  • 26% zoekt meer informatie over het onderwerp na het bekijken van een video
  • 22% bezoekt de website na het bekijken van de video-advertentie

Video en e-commerce

  • 12% koopt het product wat in de video-advertentie wordt genoemd
  • Bijna 50% van de internetgebruikers zoekt voor video’s van het product voordat ze de winkel bezoeken
  • Vier op de vijf consumenten vinden video handig
  • Online shoppers kopen bijna twee keer zo snel het product als ze een video hebben gezien
  • Circa vier meer zoveel consumenten kiezen video boven tekst om productinformatie te krijgen
  • 52% van de consumenten zeggen dat video ze meer zeker maakt van hun aankoop

Video’s zorgen voor verbluffende conversie

De toevoeging van een video op een landingspagina’s kan de conversie met 80% verhogen. Met deze kennis is het implementeren van een video(marketing)strategie onvermijdelijk. Een video kan ingezet worden op verschillende kanalen, waaronder:

  • De homepagina
  • Eén of meerdere landingspagina’s
  • Blogberichten
  • Social media-kanalen
  • Partner- of nieuwswebsites
  • Advertenties

Video-marketing via YouTube, Facebook en LinkedIn

YouTube is met haar miljard gebruikers het meest bekende videoplatform ter wereld. Er worden circa 5 miljard video’s per dag bekeken via de grootmacht. Met het enorme bereik is het een heel interessant kanaal voor marketers. Met behulp van Adwords kan een advertentiecampagne worden ingericht, waarmee via het display-netwerk van Google de targeting plaatsvindt. Hier kan op specifieke wijze de doelgroep worden geselecteerd.

Na YouTube is Facebook het meest belangrijke videoplatform. Door live-video te introduceren heeft Facebook een enorme boost gekregen op het gebied van video. Het aantal video’s die per dag worden bekeken is hierdoor gestegen naar circa 30 tot 60 miljard. De statistieken laten zien dat Facebook een reusachtige speler is geworden in deze markt.

Sinds augustus 2017 is het mogelijk om LinkedIn-video in te zetten als kanaal voor video-marketing. Dat kon natuurlijk niet uitblijven. Dit maakt video des te interessanter, omdat de video via alle social media-kanalen gepost kan worden. Eerder was het wel mogelijk om een video te plaatsen op LinkedIn, maar dan enkel met een link van Vimeo of YouTube.

Welk kanaal je moet kiezen? Dat is erg afhankelijk van je branche, doelgroep en of de doelgroep (B2B- danwel B2C-klanten). Voor B2B is LinkedIn bijvoorbeeld een erg sterk kanaal. Maar vaak werkt een combinatie het allerbeste.

Direct je contentstrategie omgooien?

Nee. Het is niet nodig of verstandig om een content strategie per direct om te gooien en je alleen maar op video’s te richten. Zoals de titel van dit bericht al aangeeft, is het wenselijk om in 2018 met video-marketing te starten, als je dat niet al deed. Analyseer, evalueer en bepaal waar video in jouw organisatie het beste tot zijn recht komt. Bekijk hoe bloggen en video elkaar kunnen versterken en hoe op de meest efficiënste wijze video’s een onderdeel kunnen worden van jouw marketingplan.

Bron: marketingfacts.nl