Werkgevers selecteren op zachte criteria
Uit analyse (Yacht / februari 2014) blijkt dat kandidaten bedrijven het liefst op zachte criteria selecteren. Kandidaten zijn gevoelig voor geld (65%) en werksfeer (51%). Bedrijven kijken naar harde criteria en stellen hun eigen omstandigheden te rooskleurig voor. Net als overigens de sollicitant. Beide partijen doen er goed aan om de voorstelling en de werkelijkheid te laten matchen.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 30% van de werkgevers al langere tijd moeite heeft om het juiste personeel te vinden en aan zicht te binden. Yacht geeft een mooie opsomming met percentages en eindigt het artikel met een 7-tal tips.
Wij vullen die tips graag aan met nog eens 7:
Voor de werkgever:
– 65% vindt geld belangrijk. Marktconform zegt niets. Noem een bedrag.
– Wees zo concreet mogelijk in je vacaturetekst. Gemeenspraak wordt niet gewaardeerd.
– Maak een videovacature om kandidaten een andere kijk te geven op de vacature.
– Wees professioneel in afhandeling naar kandidaten, ook als de vonk niet gelijk over slaat.
Voor de kandidaat:
– Een beroepssollicitant valt door de mand! Maak altijd een motivatie die past bij de functie.
– Vind je solliciteren lastig, volg een sollicitatietraining.
– Werk aan je presentatie, steeds meer bedrijven werken met video-solliciteren.
Wij hebben ontdekt dat het gebruiken van video, zowel in de wervingscampagne als in de selectieprocedure zorgt voor kwalitatief betere kandidaten. Wil je weten wat video voor jou kan betekenen? Wij zijn bereikbaar op 0172-574760.
Bron: Yacht
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!